SFARSITUL LUI LAZARICA – Avocatii se pronunta. Alexandru Morarescu: „Procurorul General a fost facut de ras”. Lucian Bolcas: „Reactia Procurorului General mi-a adus aminte de anii 1945”. Ionel Nechita: „Lazar este in pozitia celui care a fost intepat sa tipe”. Ingrid Mocanu: „Procurorul in Romania se considera infailibil, nu greseste niciodata si intotdeauna are dreptate”. Adrian Toni Neacsu: „Un conflict juridic de natura constitutionala”
Augustin Lazar (foto 1) trebuie sa plece din functia de Procuror General al Romaniei. Este ideea ce se desprinde din declaratiile oferite luni, 29 octombrie 2018, in exclusivitate pentru Lumea Juridica – www.Juri.ro, de catre avocatii Alexandru Morarescu, Lucian Bolcas, Ionel Nechita, Ingrid Mocanu si Adrian Toni Neacsu. Cu totii au invocat dezastruosul management al lui Lazarica la varful PICCJ.
Alexandru Morarescu: "Presedintele va semna din prima"
Astfel, in opinia avocatului Alexandru Morarescu (foto 2), din Baroul Bucuresti, procedura de revocare nu ar fi trebuit sa fie publica, manifestarea mediatica avand doar rolul de a-l face de ras pe Augustin Lazar. De altfel, aceasta a fost acum singura miza, spre deosebire de revocarea Laurei Kovesi de la conducerea DNA, a sustinut Morarescu. Pe de alta parte, avocatul Morarescu a estimat ca presedintele Klaus Iohannis il va revoca din prima pe Lazar, fara sa sesizeze Curtea Constitutionala cu un conflict juridic de natura constitutionala, ca in cazul lui Kovesi.
Iata afirmatia lui Alexandru Morarescu pentru juri.ro:
„Argumentele prezentate de catre ministrul Justitiei reprezinta fundamentarea deciziei de incepere a procedurii de revocare. Ceea ce n-am inteles eu este de ce aceste argumente au trebuit sa fie prezentate public. Pentru ca daca in ceea ce o priveste pe doamna Kovesi, poate la acel moment era justificata o asemenea prezentare, in ceea ce-l priveste pe Procurorul General eu consider ca aceasta manifestare mediatica a avut doar rolul de a-l face de ras. Spun asta pentru ca atata vreme cat inceperea procedurii de revocare reprezinta un drum fara intoarcere, aceasta procedura ar fi putut sa fie indeplinita si in mod nepublic. Se pare ca ministrul Toader a vrut sa traga un semnal de alarma cu privire la mai multe neimpliniri ale Ministerului Public, in general. Si raman la parerea ca in mod personal a dorit sa-l faca si de ras pe domnul Lazar.
Miza a fost mare la doamna Kovesi. Fac o paranteza: eu sunt convins ca doamna procuror fost sef de directie nu intelege nici acum ce i s-a intamplat. Dar o asemenea opozitie a presedintelui nu este justificata in cazul Procurorului General, a carui statura este net inferioara doamnei Kovesi – si la propriu, si la figurat.
Cred ca presedintele va semna din prima. Domnul Iohannis este impredictibil – conduita lui de multe ori are la baza argumente pe care noi nu le cunoastem. Si atunci orice este posibil, teoretic. Dar spuneam ca aceasta procedura de revocare este un drum fara intoarcere. Nu vad de ce ar mai trage de timp pentru a mentine intr-o functie o persoana care a fost facuta de ras de catre ministrul Justitiei”.
Lucian Bolcas: "Argumentele domnului ministru sunt specifice unui adevarat intelectual"
La randul lui, avocatul Lucian Bolcas (foto 3), din Baroul Bucuresti, a comparat reactia lui Augustin Lazar cu infierarile „cu manie proletara” la care erau supusi unii intelectuali de catre comunistii din Romania. Totodata, maestrul Bolcas si-a manifestat scepticismul ca presedintele Klaus Iohannis va semna din prima revocarea lui Augustin Lazar de la conducerea Ministerului Public.
Redam declaratia lui Lucian Bolcas pentru juri.ro:
„Argumentele domnului ministru sunt argumentele specifice unui adevarat intelectual: ponderate, asezate, totdeauna explicate. Asta este marea lor calitate. Nu conteaza pentru mine in primul rand raporturile factuale legate de existenta sau inexistenta unor anume cereri, rezolutii si asa mai departe; conteaza spiritul in care s-a facut aceasta argumentare. Si – evident – echilibrul care e necesar in justitie se regaseste in aceste argumente, chiar daca vor fi sau nu vor fi validate.
Reactia domnului Procuror General mi-a adus aminte de anii 1945, cand cu reala manie proletara erau infierati acei intelectuali care bateau campii degeaba.
Se flutura din cand in cand niste notiuni pe care oamenii nu le inteleg, in primul rand, in spiritul dispozitiilor legale in care au fost constituite. Nu orice neintelegere este un conflict juridic de natura constitutionala intre puterile statului. Asa ca sa-si vada de treaba!
In al doilea rand, ce va urma? Mie mi se pare ca de cand este presedinte domnul Iohannis, nu a facut decat sa se opuna oricaror initiative care ar putea sa aduca un beneficiu cat de mic vietii statale a Romaniei. In folosul cui? El stie. Dar in folosul romanilor – nu”.
Ionel Nechita: "Presedintele ar trebui sa ia act si sa semneze decretul de revocare"
Pe de alta parte, avocatul Ionel Nechita (foto 4), din Baroul Iasi, a aratat ca in sistem exista probleme mult mai importante decat solicitarea de revocare a Procurorului General. De exemplu, Nechita s-a referit la principiul egalitatii de arme dintre avocati si procurori, principiu nesocotit de multe dintre parchete. In acest context, avocatul iesean a fost de parere ca este justificata declansarea procedurii de revocare, reactia Procurorului General parandu-i-se „pozitia celui care a fost intepat sa tipe”.
Totodata, Ionel Nechita a estimat ca presedintele Klaus Iohannis va semna din prima decretul de revocare, avand in vedere ca exista deja o decizie a Curtii Constitutionale a Romaniei pe aceasta tema – cea legata de revocarea Laurei Kovesi de la conducerea DNA.
Prezentam explicatiile avocatului Ionel Nechita acordate juri.ro:
„Problematica pusa in discutie zi de zi este mai jos, mai dedesubt, mai in transee fata de aceste probleme declarative la nivel inalt: Parchetul Inaltei Curti, Ministerul Justitiei si asa mai departe. Ceea ce putem noi, avocatii (cei care lucram indeosebi in penal) sa transmitem este ca treburile nu merg bine, nu sunt pe fagasul lor normal – indeosebi de la momentul in care au fost modificate procedurile penale (de la 1 februarie 2014). Noi suntem dezarmati de cand ne-au fost confiscate armele si date procurorilor, odata cu schimbarea Codului de procedura penala. Ceea ce se doreste prin toata aceasta miscare este sa se puna lucrurile in fagasul lor normal, adica fiecare sa-si vada de treaba lui. Ceea ce va mai pot spune personal in legatura cu faptul ca treburile nu merg bine este in raport de dosarele tinute ani de zile in fisetele procurorilor. In concret: de anul trecut din vara, putine rechizitorii insemnate au fost trimise pe masa judecatorilor, pentru ca dosarele sa fie solutionate in instanta.
Astea sunt chestiunile, pana sa ajungem sa vedem ce greseli a facut Procurorul General... Pe noi chiar nu ne intereseaza. Pe noi ne intereseaza – ca barometru profesional – ceea ce se intampla in faza de urmarire penala: confiscarea armelor cu care noi eram pe aceeasi lungime de unda cu procurorii. Si dau un exemplu concret: a disparut momentul in care se lua la cunostinta despre materialul de urmarire penala. Noi acum ne trezim dintr-o data cu rechizitorii trimise in instanta, fara ca inculpatul sa mai aiba posibilitatea, la finalizarea urmaririi penale, sa-si exprime un punct de vedere cu privire la tot ceea ce a existat strans in primul ciclu al instructiei penale. Si multe alte chestiuni! Am dat acum un exemplu care mi-a venit in minte. Astea sunt problemele adevarate cu care justitiabilii au un recul negativ din aceste practici ce nu sunt de fiecare data aratate in concret.
Din punctul meu de vedere, (n.r. solicitarea de revocare) este perfect justificata – tocmai avandu-se in vedere faptul ca nu sunt respectate intru totul principiile ce, din punct de vedere teoretic, au fost de fiecare data aratate in spatiul public. Realitatea este cu totul alta. Ma refer la principiul egalitatii de arme, la principiul solutionarii dosarelor cu celeritate... Sunt principiile de baza, regasite din punct de vedere teoretic in procedura.
Reactia domnului Augustin Lazar este pozitia celui care a fost intepat sa tipe.
Atata vreme cat exista deja o decizie a Curtii Constitutionale, presedintele Klaus Iohannis ar trebui sa ia act fara sa mai gandeasca asupra eventualelor strategii viitoare si sa semneze decretul de revocare din functie”.
Ingird Mocanu: "Domnul presedinte intotdeauna incearca sa blocheze tot ceea ce face partea cealalta a spectrului politic"
La randul ei, avocata Ingrid Mocanu (foto 5), din Baroul Bucuresti, a criticat atitudinea superioara adoptata nu doar de Augustin Lazar, ci de procurorii romani, in general, care se considera infailibili. Pe de alta parte, Ingrid Mocanu a subliniat ca sistemul nu poate fi reformat doar prin inlocuirea unui singur om.
In ceea ce-l priveste pe Klaus Iohannis, Ingrid Mocanu a dat sanse mari ipotezei ca presedintele sa refuze revocarea din prima a lui Augustin Lazar si astfel Tudorel Toader sa sesizeze Curtea Constitutionala a Romaniei cu privire la un conflict juridic de natura constitutionala, la fel ca in cazul Laurei Kovesi.
Iata pozitia avocatei Ingrid Mocanu oferita juri.ro:
„Argumentele domnului ministru mi s-au parut intemeiate – evident. Orice procuror care avea un astfel de comportament probabil ca se impunea a fi revocat. Dar nu este suficient. A schimba un om cu alt om nu inseamna ca rezolvi problemele din justitie.
Atitudinea domnului Lazar era previzibila, pentru ca, in general, procurorul in Romania se considera infailibil, el nu greseste niciodata si intotdeauna are dreptate. De aceea, atitudinea domnului Lazar este exact a unui sef de procurori: ei sunt perfecti, nu au niciun fel de eroare – exclus ca cineva vreodata sa-i revoce! Pentru ca daca-i revoca, este politic. Dar numirile – la fel de politice – nimeni niciodata nu s-a intrebat daca este normal sa fie facute asa.
Este foarte posibil (n.r. sa vedem un refuz din partea lui Klaus Iohannis si sa se ajunga din nou la CCR), pentru ca domnul presedinte intotdeauna incearca sa blocheze tot ceea ce face partea cealalta a spectrului politic, transformand orice decizie a Legislativului sau a Executivului intr-o rafuiala politica”.
Adrian Toni Neacsu: "Ma astept ca problemele de legalitate sa se invoce la nivelul Presedintiei – ceea ce, cel mai probabil, va duce din nou la un conflict juridic de natura constitutionala"
O opinie usor diferita a avut-o avocatul Adrian Toni Neacsu (foto 6), din Baroul Bucuresti, care a evidentiat unul dintre cele mai importante aspecte legate de parcursul profesional al lui Augustin Lazar – mai precis, numirea acestuia ca Procuror General, unde un rol esential l-a jucat ministrul de atunci al Justitiei, traducatoarea Raluca Pruna.
Concret, fostul judecator si membru CSM a subliniat ca ar fi fost „o incalcare extrem de grava a procedurilor” daca intr-adevar Pruna a trimis la Presedintie dosarul lui Lazar, continand inclusiv clasarea pronuntata intr-unul dintre dosarele in care fusese cercetat Klaus Iohannis pe vremea cand era primar al Sibiului.
In ceea ce priveste mutarea de miercuri a lui Tudorel Toader, de a declansa procedura de revocare a lui Augustin Lazar, avocatul Neacsu a dat de inteles ca aceasta este justa, avand in vedere eficienta manageriala a Procurorului General. Totodata, Toni Neacsu a estimat ca presedintele Klaus Iohannis va invoca motive de legalitate a solicitarii de revocare, si astfel disputa va fi transata la Curtea Constitutionala a Romaniei, precum in cazul Laurei Kovesi.
Iata precizarile avocatului Adrian Toni Neacsu pentru juri.ro:
„E dreptul constitutional al ministrului Justitiei, in exercitarea atributiilor lui, de a solicita revocarea Procurorului General al Romaniei. Singurele conditii care trebuie indeplinite sunt cele de legalitate a procedurii, care par a fi satisfacute pe deplin. Este foarte important ca aceasta solicitare de revocare a fost amplu motivata – ceea ce inseamna ca pur si simplu nu este vorba despre o decizie politica, de oportunitate. Este o decizie care are in vedere, intr-adevar, eficienta manageriala a Procurorului General.
Domnul procuror va trebui sa respecte deciziile Curtii Constitutionale, Legea de organizare judiciara si, in general, statutul profesiei pe care o are, si sa accepte ca intr-un anume moment se poate solicita revocarea dumnealui.
Dincolo de faptul ca, din punct de vedere subiectiv, dumnealui are o parere in ceea ce priveste eficienta sa manageriala, pana la urma atributul de a stabili acest lucru ii apartine ministrului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii (prin avizul consultativ) si, in cele din urma, presedintelui Romaniei, care va trebui sa aprobe solicitarea de revocare.
De data aceasta, au iesit in spatiul public mai multe chestiuni care tin de legalitatea procedurii declansate de ministrul Justitiei. Si ma refer atat la probleme de legalitate care vizeaza momentul numirii Procurorului General al Romaniei, cat si alte aspecte care vizeaza legalitatea acestei cereri de revocare. Ca atare, ma astept ca problemele de legalitate sa se invoce la nivelul Presedintiei – ceea ce, cel mai probabil, va duce din nou la un conflict juridic de natura constitutionala.
In ceea ce priveste clasarea despre care ministrul Justitiei spune ca a fost trimisa la Presedintie odata cu propunerea de numire (n.r. a lui Augustin Lazar): daca s-a intamplat asa ceva, e o incalcare extrem de grava a procedurilor – in sensul ca cele 20 de lucrari ale procurorului care candida pentru functie trebuiau sa ramana la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii, iar la presedintele Romaniei nu trebuia sa ajunga decat scrisoarea ministrului Justitiei, insotita de avizul consultativ al CSM-ului. Presedintele Romaniei nu poate, in aceasta procedura, sa faca o evaluare a activitatii profesionale a unui procuror pe care urmeaza sa-l numeasca intr-o functie de acest nivel.
Deci daca a fost trimisa la Presedintie aceasta clasare la care se face referire (dar si orice alta lucrare care il viza pe viitorul Procuror General), este o foarte, foarte grava incalcare a procedurii in ceea ce priveste numirea.
In astfel de proceduri de numire a procedurilor de nivel inalt, comunicarea se stabileste direct intre ministrul Justitiei, care propune, si presedintele Romaniei, care dispune numirea. Nu exista o comunicare directa, de exemplu, intre Consiliul Superior al Magistraturii – care face evaluarea profesionala a candidatului – si presedintele Romaniei. Ca atare, daca cineva a trimis in mapa anumite lucrari ale procurorului, nu putea sa fie decat ministrul Justitiei – ceea ce ar fi o foarte, foarte mare greseala; la fel cum o mare greseala ar fi fost ca presedintele Romaniei sa le aiba in vedere in momentul in care a semnat decretul de numire”.
Sursa foto Nechita: AvocatIS.ro
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# repetentu clasei 29 October 2018 17:35 +9
# DODI 29 October 2018 22:01 +9
# indignata 29 October 2018 22:30 +8
# Jos cu parazitul super-platit ( ca sa face ce ? ) 29 October 2018 22:30 +8
# imun/teanu 30 October 2018 09:05 +2
# Leon 30 October 2018 11:33 -7
# PARTAKUS 30 October 2018 17:30 0
# V 31 October 2018 12:10 0