CSM, COMPLICE LA RENASTEREA BINOMULUI – Tabara sanatoasa din CSM reactioneaza dupa ce in Consiliu s-a dezbatut avizarea proiectului de lege care permite reintoarcerea SRI in actul de justitie. Gabriela Baltag, Evelina Oprina, Victor Alistar si Romeu Chelariu: „Avizul facultativ cerut CSM este doar o forma de legitimare a unei intiative care nu respecta ordinea constitutionala si angajamentele internationale asumate de Romania, procedeu la care CSM nu poate fi partas” (Comunicatul)
Consiliul Superior al Magistraturii poate fi partas la reintroducerea SRI in actul de justitie. Avertismentul a fost lansat de tabara sanatoasa din CSM. Ne referim mai exact la judecatoarele Gabriela Baltag (foto 1 stanga) si Evelina Oprina (foto 1 dreapta), reprezentantele tribunalelor in Consiliu, precum si la reprezentantii societatii civile in CSM, Victor Alistar (foto 2 stanga) si Romeu Chelariu (foto 2 dreapta).
Cei patru au dat publicitatii un comunicat de presa, dupa ce joi, 10 decembrie 2020, chiar de Ziua internationala a drepturilor omului, in Comsia nr. 1 a CSM a fost dezbatuta solicitarea de avizare a proiectului de lege de modificare a Legii 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei. Un proiect de lege prin care s-a reglementat posibilitatea ca interceptarile si activitatile de supraveghere ale SRI rezultate din activitati autorizate pe mandate de siguranta nationala sa fie folosite in dosarele penale, astfel cum sunt comunicate de SRI, ca mijloc de proba (click aici pentru a citi).
Astfel, Gabriela Baltag, Evelina Oprina, Victor Alistar si Romeu Chelariu atrag atentia ca avizul facultativ cerut CSM pentru acest proiect de lege nu este decat o forma de legitimare a unei intiative care nu respecta ordinea constitutionala si angajamentele internationale asumate de Romania. Or, CSM nu poate fi partas la acest lucru.
In acelasi comunicat, cei patru membri ai Consiliului subliniaza ca „este inacceptabil ca norme de procedura si de stabilire a validitatii probelor sa fie reglementate in legislatia privind activitatea serviciilor de informatii, dand acestora din urma de facto, dar si de jure atributii de organe de cercetare penala in materia dreptului comun”, asa cum sunt inacceptabile orice fel de reglementare care nu ofera garantia ca informatiile obtinute pe aceste cai sunt complete, iar nu selective, precum si inexistenta garantiilor de exercitare a controlului judiciar decat dupa ce sunt produse efecte asupra drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.
Tocmai pentru aceste motive, Gabriela Baltag, Evelina Oprina, Victor Alistar si Romeu Chelariu precizeaza ca proiectul de lege nu poate face obiectul avizarii CSM.
Prezentam comunicatul de presa al judecatoarelor CSM Gabriela Baltag si Evelina Oprina si al reprezentantilor societatii civile in CSM Victor Alistar si Romeu Chelariu:
„Astazi de Ziua internationala a drepturilor omului, Consiliul Superior al Magistraturii, in sedinta Comisiei nr. 1 comuna, a dezbatut solicitarea de aviz privind proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei.
Proiectul de lege propune reglementarea de norme privind valoarea de proba in procedurile judiciare de drept comun a informatiilor obtinute din interceptari efectuate de catre serviciile de informatii pentru siguranta nationala.
Astfel de solutii normative intra in conflict cu jurisprudenta Curtii Constitutionale si cu standardele internationale privind accesul la justitie si procesul echitabil, asa cum sunt ele dezvoltate din Declaratia universala a drepturilor omului adoptata la Paris in 10 Decembrie 1948, precum si din Conventia europeana a drepturilor omului si libertatilor fundamentale.
Apararea drepturilor victimelor infractiunilor trebuie sa fie efectiva, iar remediile judiciare trebuie sa fie eficace in conditiile reglementarii justitiei civile cu toate garantiile procesuale la standardele internationale.
Fata de proiectul de act normativ si solicitarea de avizare, facem urmatoarele precizari ferme:
1.Avizul facultativ cerut CSM este doar o forma de legitimare a unei intiative care nu respecta ordinea constitutionala si angajamentele internationale asumate de Romania, procedeu la care CSM nu poate fi partas.
2.Este inacceptabil ca norme de procedura si de stabilire a validitatii probelor sa fie reglementate in legislatia privind activitatea serviciilor de informatii, dand acestora din urma de facto, dar si de jure atributii de organe de cercetare penala in materia dreptului comun.
3.Este inacceptabila orice fel de reglementare care nu ofera garantia ca informatiile obtinute pe aceste cai sunt complete, iar nu selective.
4.Este inacceptabil sa nu existe garantii de exercitare a controlului judiciar decat dupa ce sunt produse efecte asupra drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului.
5.Proiectul de lege pleaca de la un obiectiv de reglementare care este menit sa incalce ordinea constitutionala, asa cum este ea consfintita de Curtea Constitutionala a Romaniei, motiv pentru care orice incercare de cosmetizare sau ajustare a prevederilor acestuia este imposibila si trebuie respinsa de plano.
In sistemul nostru de drept am mai avut, pana recent, situatii in care s-a creat cadrul normativ neconstitutional si care finalmente a distrus destine ale unor oameni care nu au avut dreptul efectiv la aparare in fata melanjului procedural servicii de informatii-justitie.
Pe de alta parte, aceste vicii au condus la nulitati de procedura care au facut imposibila reparatia pentru victimele infractiunilor, asemenea abuzuri de reglementare actionand ca un bumerang impotriva interesului public.
Pentru aceste motive consideram ca proiectul de act normativ nu poate sa faca obiectul avizarii CSM pe legile securitatii nationale, acum la 31 de ani de la Revolutia in care au murit tineri pentru dreptate si libertate si la 30 de ani de la momentul la care legiuitorul a inlaturat categoric implicarea serviciilor de informatii in justitie.
Reafirmam ca drepturile omului si standardul procesului echitabil NU pot face obiectul marjei de apreciere dat fiind ca sunt drepturi fundamentale.
Puncte de vedere suplimentare /tehnice vor completa prezentul Comunicat dupa ședinta in care Plenul CSM se va pronunta asupra acestui proiect de act normativ, daca situatia o va impune.
Judecator Evelina OPRINA
Judecator Gabriela BALTAG
Av. Victor ALISTAR
Conf. univ. dr. Romeu CHELARIU”
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# NM 10 December 2020 20:24 +40
# Gafa teribila a CSM 10 December 2020 21:42 +45
# santinela 11 December 2020 08:05 +50
# Drepturile omului, justitia si CSM (cazul Vasile Paraschiv) 11 December 2020 11:19 +4
# Traian Campeanu 11 December 2020 13:28 +3
# Sa răspundă Mortaciunile alea din CSM! 12 December 2020 07:07 +1