2 December 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PROTEJAREA DREPTURILOR DE PROPRIETATE INTELECTUALA – Interviu cu Radu Borlan, consilier de proprietate industriala, partener la Agentia de Proprietate Industriala Rompatent Design: “Cererile de marca depuse la OSIM, daca ne uitam putin pe statistica acestei institutii, s-au mentinut cam la acelasi nivel in anii de criza, iar in ultima vreme au crescut simtitor“

Scris de: L.J. | pdf | print

12 June 2015 14:00
Vizualizari: 8107

In conditiile in care din ce in ce mai multi romani se lanseaza in afaceri proprii, multe dintre ele in mediul online, exista un interes din ce in ce mai mare in ceea ce priveste drepturile de proprietate si protejarea acestora. Tocmai de aceea, Lumeajustitiei.ro va prezinta un interviu in care este abordata fix aceasta problema: protejarea drepturilor de proprietate conferite de marci, brevete, modele si desene industriale.


Interviul este realizat cu Radu Borlan (foto), consilier de proprietate industriala, partener la Agentia de Proprietate Industriala Rompatent Design, agentie acreditata de OSIM. Radu Borlan dezvaluie ca cererile de marca depuse la OSIM s-au mentinut cam la acelasi nivel in anii de criza, ba chiar in ultima vreme au crescut simtitor.

Radu Borlan atrage atentia ca OSIM nu mai refuza din inregistrarea unei denumiri identice sau asemanatoare pana la identitate cu o marca deja inregistrata, pentru aceleasi clase de produse sau servicii, astfel incat titularul unei marci anterioare trebuie sa si-o “pazeasca”, adica sa verifice periodic buletinele oficiale ale OSIM.

Prezentam interviul cu Radu Borlan consilier de proprietate industriala, partener la Agentia de Proprietate Industriala Rompatent Design:

Domnule consilier Radu Borlan, ce face concret o Agentie de Proprietate Industriala?

Agentia de Proprietate Industriala Rompatent Design, ca orice agentie de profil din Romania, acreditata OSIM, se ocupa de protejarea drepturilor de proprietate conferite de marci, brevete, modele si desene industriale si reprezinta interesele juridice ale clientilor sai in raport cu autoritatile si tertii.

Data find criza economica, se mai protejeaza marcile in Romania? Mai au romanii bani?

O sa va vina greu sa credeti, dar cererile de marca depuse la OSIM, daca ne uitam putin pe statistica acestei institutii, s-au mentinut cam la acelasi nivel in anii de criza, iar in ultima vreme au crescut simtitor.

Imi deschid o afacere, folosesc un nume, fie pentru un serviciu, fie pentru un un produs. De ce trebuie sa-l protejez ca marca? Ce avantaje am? Este o procedura costisitoare?

Protejarea unui serviciu sau produs ca marca, fie la nivel comunitar, fie la nivel national confera dreptul de exploatare exclusiva din partea titularului. Iar orice incalcare din partea unui tert poate fi sanctionata civil sau penal, dupa caz.

Costurile inregistrarii unei marci nationale sunt relative mici, daca ar fi sa ne raportam la alte state comunitare, iar legea romana prevede o plata etapizata a lor.

Am facut o documentare inainte de interviu si constat ca deseori se inregistreaza la OSIM marci identice sau silmilare cu unele deja protejate. Ce se intampla? E posibil?

Da, este posibil. Potrivit legii romane, armonizata cu cea comunitara, oficiul national, adica OSIM nu mai refuza din inregistrarea unei denumiri identice sau asemanatoare pana la identitate cu o marca deja inregistrata, pentru aceleasi clase de produse sau servicii.

Asta inseamna ca titularul unei marci anterioare trebuie sa si-o “pazeasca”, adica sa verifice periodic buletinele oficiale ale OSIM in care se publica cererile noi de marca si atunci cand sesiseaza ca s-a depus o marca care-i lezeaza interesele poate formula intr-un termen de 2 luni opozitie si astfel sa impiedice inregistrarea cererii noi. In activitatea specialistilor in proprietate indistriala, aceste verificari le numim monitorizari de marca, ca tot e un termen la moda astazi.

In Romania sunt deschise zeci de mii de site-uri. Ce protectie juridica au acestea?

Prin achizitionarea unui nume de domeniu utilizatorii dobandesc doar un drept de folosinta. Asta scrie in contractul pe care-l incheie si in factura de achizitie. Se poate intampla si nu putine sunt cazurile, cand aceeasi denumire de site sa fie protejata de un concurent ca marca, acesta sa dobandeasca un drept de proprietate si de exploatare exclusiva si sa-l puna in dificultate pe utilizatorul initial, care ar putea chiar sa piarda dreptul de a mai utiliza acel nume de domeniu.

De aceea, specialistii Agentiei Rompatent Design recomanda celor care folosesc un nume de domeniu si vor sa-si securizeze afacerea, sa nu ezite sa si-l protejeze ca marca la OSIM.

Comentarii

# Laurentiu 2 date 12 June 2015 15:00 +2

"Titularul unei marci anterioare trebuie sa si-o “pazeasca”, adica sa verifice periodic buletinele oficiale ale OSIM in care se publica cererile noi de marca si atunci cand sesiseaza ca s-a depus o marca care-i lezeaza interesele poate formula intr-un termen de 2 luni opozitie si astfel sa impiedice inregistrarea cererii noi" Pai, si daca nu observi in termen de 2 luni ca altul a inregistrat aceeasi marca, inseamna ca ai luat tzeapa? Asta mi se pare absurd. OSIM-ul ar trebui sa împiedice "reînregistrarea" unei marci, asa cum Registrul Comertului verifica existenta unei firme cu acelasi nume.

# Ion date 12 June 2015 17:02 +1

Numai confuzii! Se vorbeste de protejarea drepturilor de proprietate intelectuala insa, de fapt, tema este proprietatea industriala.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 1.12.2024 – Tribunalul Bucuresti, invadat de gandaci

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva