18 August 2022

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PACTUL PENTRU FISCALITATE – Intalnirea de lucru la Palatul Parlamentului, in cadrul careia principalele partide parlamentare din Romania, alaturi de mediul de afaceri si de societatea civila, au dezbatut si au pus bazele unei colaborari interinstitutionale: “Necesitatea unor politici fiscale coerente si predictibile”

Scris de: L.J. | pdf | print

27 June 2022 12:31
Vizualizari: 1473

Initiatorii "Pactului Pentru Fiscalitate” au organizat recent intalnirea de lucru la Palatul Parlamentului, in cadrul careia principalele partide parlamentare din Romania, alaturi de mediul de afaceri si de societatea civila au dezbatut si au pus bazele unei colaborari interinstitutionale, avand la baza principiile "Pactului Pentru Fiscalitate”.




Cu aceasta ocazie, expertii prezenti din partea initiatorilor, dar si din partea unor organisme care sprijina Pactul Fiscal, au reiterat necesitatea unor politici fiscale coerente si predictibile. Mai mult, reprezentantii Parlamentului prezenti la dezbatere au subliniat la randul lor importanta unui pact pentru fiscalitate. In continuare sunt prezentate sintetic cateva dintre ideile expuse la dezbaterea organizata sub umbrela „Pactului pentru fiscalitate”:

 



Dan Schwartz: „In perioade dificile ca aceasta, nu este de dorit sa se schimbe legislatia fiscala peste noapte”


In perioade dificile ca aceasta, nu este de dorit sa se schimbe legislatia fiscala peste noapte, spune Dan Schwartz (foto stanga), initiator Pactul pentru Fiscalitate. Acesta a explicat: „Este momentul sa ne asezam, din nou, impreuna la masa si sa discutam problemele fiscalitatii romanesti. Romania trece printr-o perioada dificila, iar istoria ne arata ca, in perioadele dificile, romanii au fost solidari, au reusit sa stea impreuna pentru a-si rezolva problemele pe care tara le are. Exact lucrul acesta si-l propune ‘Pactul pentru fiscalitate’. Am dori sa initiem un dialog intre mediul de afaceri, contribuabili, in general, si politicieni, guvernanti.
Atunci cand se lucreaza la Codul Fiscal, iar prevederile din Codul Fiscal sunt propuse de catre Ministerul Finantelor sau in Parlament, de catre diverse partide politice, aceia care fac aceste propuneri nu trebuie sa uite ca ele vor avea un efect direct si asupra lor si, prin urmare, trebuie sa se gandeasca de doua ori inainte de a sustine o modificare a Codului Fiscal.

 



Mircea Cosea: "Politica fiscala este singurul mijloc pe care statul il poate utiliza si pe care il are la indemana pentru a orienta economia”


Pactul pentru Fiscalitate este un element care lipseste din arhitectura unei tari care se vrea moderna, in umbra Uniunii Europene, care se vrea cu o economie de piata functionala, asa cum ne dorim toti”, a declarat Mircea Cosea, initiator Pactul pentru Fiscalitate.
Acesta a declarat: „Din punctul meu de vedere, atata timp cat nu vom avea un Pact pentru Fiscalitate, Romania nu poate spune ca are o economie de piata functionala, nu poate spune ca este in concordanta cu valorile economice si de perspectiva ale dezvoltarii cu Uniunea Europeana.
Politica fiscala este singurul mijloc pe care statul il poate utiliza si pe care il are la indemana pentru a orienta economia, pentru a-si pune in aplicare o strategie, o lista de prioritati”.


Bogdan Chiritoiu: „Intr-o perioada de criza, de incertitudini, dialogul este lucrul cel mai important”


Este important pentru mediul de afaceri sa-i asiguram conditii cat mai previzibile, ca oamenii sa isi poata faca previziunile, sa stie cum isi planifica si cum isi conduc afacerile, a transmis Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Chiritoiu a spus: "In acelasi timp, trebuie sa recunoastem cu totii ca trecem printr-o perioada destul de tulbure, cu provocari cu care nu ne-am mai confruntat, cel putin generatiile noastre, ma refer la problemele medicale si acum criza de securitate la granitele noastre. In contextul actual, nimeni nu se poate astepta la o predictibilitate completa. Este important sa aflam problemele intr-un stadiu cat mai incipient si sa nu surprindem mediul de afaceri cu solutiile pe care le gasim, cu politicile cu care noi, cei din sectorul public, venim in fata economiei si a societatii. Intr-o perioada de criza, de incertitudini, dialogul este lucrul cel mai important”.

 



Gabriel Biris: "Din cauza breselor fiscale, s-a ajuns ca sarcina fiscala pentru acelasi venit sa varieze intre 2 si 43%”


Viitorul se finanteaza din contributiile si taxele pe care fiecare dintre noi le platim, a declarat avocatul Gabriel Biris, initiator al proiectului.


Acesta a explicat: "Este foarte important dialogul, dar si mai importante sunt doua lucruri: dialogul sincer si actiunea. In urma cu 8 ani am participat la lansarea acestui Pact pentru Fiscalitate. La vremea respectiva noi, reprezentantii asociatiilor oamenilor din business, patronate, Academia Romana, care a fost gazda, propuneam si ceream decidentilor politici sa achieseze la cateva principii. Unul dintre principii era ca sarcina fiscala sa fie asezata in functie de cat castigam, nu in functie de cum castigam.
Un alt principiu era sa participam la discutii avand in vedere interesul comun si nu interese de grup, sa facem un inventar cu bresele au fost create incepand cu 2016 in fiscalitate. S-a ajuns ca sarcina fiscala pentru acelasi venit sa varieze intre 2 si 43%. E o diferenta uriasa. Iarasi ceream toleranta zero la evaziune. Ce este rau in a cere toleranta zero la evaziune?
Astazi suntem intr-o situatie mult mai dificila decat eram atunci, poate in special din cauza faptului ca principiile despre care incercam noi sa vorbim atunci au fost calcate de toata lumea in picioare.
Ma refer la echitate, dialogul sincer, lipsa transparentei, ceea ce a generat noi si noi brese in fiscalitate. Acum este foarte important sa intelegem ce s-a gresit si ce putem face in continuare. Pe langa principiile enumerate mai sus, as vrea sa mai atrag atentia ca a fost prezentat Guvernului, Ministrului de Finante si Administratiei Prezidentiale un studiu privind situatia fiscala, cu identificarea problemelor care creeaza aceste distorsiuni si cu propuneri de solutii, studiu care a fost facut de un grup de 20 de economisti in jurul Consiliului Fiscal.
Este nevoie de actiune concreta. Daca nu actionam, riscam sa ajungem in situatia in care am fost in 2010 cand urmare a unui hard-landing a trebuit sa luam masuri care ne-au facut mult mai dificila revenirea ulterioara”.


Daniel Zamfir: "Sunt cazuri unde companii similare platesc, intr-un final, impozite diferite”

 

Senatorul PSD Daniel Zamfir spune ca actualul Cod Fiscal trebuie modificat, nu doar din perspectiva digitalizarii. Aceasta a explicat:


"La fiecare inceput de an, indiferent cine a fost la guvernare, statul si-a propus sa aduca mai multe venituri la bugetul statului. Fiecare sef de ANAF si ministru de finante isi propun, la inceput de an, sa colecteze mai mult. Lucrul asta nu s-a intamplat intotdeauna si cred ca asta se intampla si din cauza Codului Fiscal care, din punctul meu de vedere, trebuie modificat.
In plus, digitalizarea este absolut necesara, dar pe langa asta mai trebuie lucrat la niste chestiuni care, de-a lungul timpului, au creat inechitati. La acelasi nivel de companii, se platesc, intr-un final, impozite diferite. Cred ca exista o problema a acestor optimizari fiscale excesive. Am spus public
de foarte multe ori ca firme cu capital autohton platesc impozit pe profit cu 5-6-10 ori mai mult decat aceeasi companie care este multinationala.
Am dat exemplul domeniului bricolajului, unde o companie cu capital romanesc plateste impozit de circa 3% din cifra de afaceri, iar o companie multinationala plateste undeva la 0,3%, adica de 10 ori mai putin.
Este cazul sa schimbam acest mecanism pentru companiile multinationale, iar cei de la OECD au stabilit ca multinationalele trebuie sa plateasca impozite acolo unde fac veniturile. Este un lucru greu de facut, nu este un lucru usor”.


Oana Ozmen: „Predictibilitatea fiscala presupune sa luam decizii concrete si sa sustinem toate sectoarele din industrie”


Pactul pentru Fiscalitate este important din punctul de vedere al eficientei energetice, in actualul context al cresterii pretului la energie, a declarat Oana Ozmen, deputat PNL. Aceasta a declarat:
„"rebuie sa tinem cont ca, in conditiile in care sa avem o problema legata de criza facturilor la energie, cand vorbim de eficienta energetica vorbim desigur de renovarea cladirilor si, deci, de sectorul de constructii. Acest sector a fost cel mai lovit in ultimii doi ani si vreau sa va aduc la cunostinta ca am avut in Parlament acea ordonanta 15/2021 privind ajustarea preturilor la materiale, care a fost binevenita si bine primita de catre sectorul constructiilor. Saptamana aceasta am votat in Parlament PL-x nr. 172/2022 – Proiect de Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.19/2022 privind unele masuri referitoare la garantiile de buna executie constituite in cadrul contractelor de achizitie publica si al contractelor sectoriale. Cred ca la ora actuala este important sa existe predictibilitate fiscala, sa avem un echilibru in decizii si neaparat sa avem grija de industriile sensibile, daca nu vrem sa pierdem acea forta de munca pe care cu greu o tinem, la ora actuala, in Romania. Predictibilitatea fiscala mai presupune sa luam decizii concrete in acest moment si sa sustinem toate sectoarele din industrie. Salut prezenta in sala a reprezentantilor confederatiilor sindicale si, in calitate de secretar al Comisiei pentru Industrii, ii invit la Comisie cu propuneri”.

 


 

Angela Rosca: „Vrem sa avem transparenta decizionala, cu privire la modificarile de Cod Fiscal, sa fim implicati, sa ne putem spune punctele de vedere”

 

Vrem sa avem transparenta decizionala, cu privire la modificarile de Cod Fiscal, sa fim implicati, sa ne putem spune punctele de vedere, a declarat Angela Rosca, membru board Romanian Business Leaders.
Aceasta a spus:
„Mediul de business se uita cu mult interes, in aceste zile, la ideile lansate de politicieni in mediul public, fie ca sa testeze rezistenta la stres a mediului de business, fie sa ne pregateasca pentru ce urmeaza. Cu atat mai mult, avem nevoie de Pactul pentru Fiscalitate. Avem nevoie de niste principii care sa transceada culoarea politica. Exista niste principii pe care RBL le-a formulat sub forma unui decalog, care se suprapun foarte bine cu Pactul pentru Fiscalitate, pe care il discutam astazi.
Vrem sa ne gandim in ce masura trebuie sa facem o reforma a contributiilor sociale in Romania si cum afecteaza aceasta piata muncii. Vrem, de asemenea, sa ne uitam in ce masura toata lumea isi plateste taxele in Romania sau exista inca zone din anumite domenii care beneficiaza de facilitati fiscale. Vrem sa avem transparenta decizionala, cu privire la modificarile de Cod Fiscal, sa fim implicati, sa ne putem spune punctele de vedere. Vrem predictibilitate!”.


Alin Chitu: „Promovarea ideii publice ca trebuie sa reducem gapul de TVA inseamna, implicit, anularea de cote reduse de TVA”


"Cand vorbim de politici fiscale, lucrurile sunt intotdeauna nuantate. Nu vreau sa neg existenta evaziunii fiscale din Romania, dar haideti sa vorbim pragmatic despre acest subiect”, a spus Alin Chitu, secretar de stat Ministerul Finantelor, adaugand:
"Se tot vorbeste de gap-ul de TVA. Mai mult de jumatate din acest gap este policy-gap, adica acel TVA necolectat din cauza cotelor reduse. Promovarea ideii publice ca trebuie sa reducem gapul de TVA inseamna, implicit, anularea de cote reduse de TVA”.
El a amintit ca, in ultimii doi ani, nu au avut loc modificari majore in Codul Fiscal. Modificarile la care face referire presa pe diverse canale neoficiale sunt modificari care vor intra in vigoare anul viitor, a spus secretarul de stat.
Acesta a mai adaugat: „Am reusit ca, in PNRR, sa facem referire la un gradual phase-out, adica situatiile prin care anumite sectoare sunt favorizate prin politici fiscale sa fie eliminate treptat, astfel incat impactul economic sa fie unul mai putin accentuat si mai usor de acceptat”.

 


 

Ovidiu Silaghi: „Fiscalitatea este ultimul cartus care ne-a ramas pentru ca Romania sa fie atractiva pentru investitori”

 

Fiscalitatea este ultimul cartus care ne-a ramas pentru ca Romania sa fie atractiva pentru investitori, a spus Ovidiu Silaghi, Secretar General CCIR, care sprijina proiectul Pactul pentru Fiscalitate.
Acesta a declarat: „Mitul cu forta de munca calificata si ieftina a disparut, mitul cu energia ieftina a disparut. O complicare a sistemului de taxe si impozite nu este benefica. Din contra, as vedea o simplificare si o optimizare a acestor metode de colectare. Trebuie sa renuntam la facilitatile pentru anumite industrii. Instabilitatea si nepredictibilitatea fiscale sunt foarte grave, mai ales pentru investitorii, pe care ni-i dorim”.
Petru Dandea: „Din perspectiva salariatilor, sistemul fiscal din Romania este neperformant, depasit si neechitabil”
Orice discutie serioasa privind sistemul fiscal din Romania este binevenita, a spus Petru Dandea, reprezentant CNS Cartel Alfa, mentionand: „Din perspectiva salariatilor, sistemul fiscal din Romania este neperformant, depasit si neechitabil. Orice discutie legata de schimbarea filosofiei de impozitare in Romania trebuie sa vina intr-un proces paralel, in care legiuitorul participa si isi asuma mesajele din partea contribuabililor, sectorului de afaceri si a societatii civile. Acest lucru nu se intampla peste noapte”.

Calin Ile: „Fiscalitatea e un pilon important pentru mediul de afaceri si are un loc major in preocuparile noastre”

 

Fiscalitatea e un pilon important pentru mediul de afaceri si are un loc major in preocuparile noastre, a declarat Calin Ile, vicepresedinte la Concordia si presedintele Federatiei Industriei Hoteliere, suporter al demersului.
Acesta a spus: „Desigur ca am fi preferat sa discutam mai degraba de chestiuni constructive, cum ar fi atragerea de investitii straine sau alte lucruri importante pentru dezvoltarea economiei. Am avut multe discutii in ultima perioada privind pozitia mediului de afaceri fata de tema fiscalitatii si, in general, ne-am axat pe 3 prioritati in pozitiile noastre atat in Concordia, cat si in Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR).
In primul rand, nu putem ignora modul in care statul cheltuie resursele colectate pentru ca, daca aceasta cheltuiala nu se face in mod corect, creeaza frustrare in mediul de afaceri. A doua tema este evaziunea fiscala pe care n-o putem accepta sa fie la cotele actuale, creand concurenta neloiala in mediul de afaceri. A treia tema este existenta unui sistem fiscal echilibrat, fair si stimulativ pentru mediul de afaceri. Si daca imi permiteti as adauga o a patra tema, de la mine: ne dorim un sistem fiscal reactiv, care
sa reactioneze mai repede pentru ca modul in care noi ne miscam lasa multe portite pentru anumite categorii, anumite sisteme de afaceri, cum ar fi aceasta economie colaborativa, spre exemplu, care nu e reglementata suficient in Romania si care permite anumite portite de operare”.


 

Comentarii

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 17.08.2022 – Sediul DNA a ajuns in paragina (Foto)

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva