7 December 2022

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

PREDOIU IL INGROAPA PE BOBITA – Ministrul Justitiei Catalin Predoiu a scos din ultima forma a Legii privind Consiliul Superior al Magistraturii prevederea care dadea dreptul ca CSM sa fie condus de un presedinte interimar. Predoiu ofera dovada de necontestat ca interimatul lui Bogdan Mateescu la sefia CSM a fost unul pe langa lege si contrar Constitutiei. Daca interimatul la conducerea CSM era legal, de ce nu a fost pastrat in lege?

Scris de: George TARATA | pdf | print

4 September 2022 14:42
Vizualizari: 2261

Ministrul Justitiei Catalin Predoiu ofera dovada de necontestat ca numirea judecatorului Bogdan „Bobita” Mateescu in functia de presedinte interimar al CSM a fost nelegala si contrara Constitutiei. Predoiu a scos din lege prevederea care dadea dreptul ca CSM sa fie condus de un presedinte interimar, asa cum s-a intamplat in cazul lui Mateescu, uns in aceasta functie dupa ce isi exercitase deja mandatul legal de presedinte, fara ca vreo dispozitie legala si constitutionala sa prevada aceasta posibilitate, si in pofida Constitutiei Romaniei care stabileste clar ca CSM este condus de un presedinte pe un mandat de un an, care nu poate fi reinnoit. Or, daca o asemenea posibilitate, ca CSM sa fie condus de un presedinte interimar era legala si constitutionala, ne intrebam: de ce nu a fost pastrata in lege de Catalin Predoiu?


 

O adevarata surpriza s-a produs in forma viitoarei Legi privind Consiliul Superior al Magistraturii (care va inlocui Legea 317/2004), adoptata saptamana trecuta de Guvernul Ciuca si trimisa la vot in Parlament. Spre deosebire de varianta trimisa la CSM, si avizata de CSM, noua forma a legii nu mai contine dispozitiile care reglementau practic ce s-a intamplat in acest an, cand majoritatea care controleaza CSM a refuzat intentionat sa aleaga in functia de presedinte pe una dintre judecatoarele Gabriela Baltag sau Andrea Chis, pentru a-l instala pe actualul simplu membru CSM Bogdan Mateescu in functia de presedinte interimar, pana la preluarea sefiei de catre Marian Buda.

In forma Legii privind Consiliul Superior al Magistraturii, ministrul Justitiei propusese ca in cazul imposibilitatii alegerii unui presedinte al CSM (cum s-a intamplat cu episodul Mateescu) atunci Consiliul va fi condus de presedintele al carui mandat a expirat, pe o perioada de trei luni, apoi prin rotatie de membrii care nu au exercitat functia de presedinte, tot pe o perioada de trei luni. Pe scurt, ministrul Justitiei Catalin Predoiu introducea in lege institutia interimatului la presedintia CSM, chiar daca aceasta nu este prevazuta de Constitutie, unde nicaieri nu se vorbeste de un presedinte interimar al CSM, ci doar de faptul CSM este condus de un presedinte pe un mandat de un an, care nu poate fi reinnoit. Aceasta prevedere a disparut insa din Legea privind CSM adoptata de Guvern.

Or, intrebam din nou: daca era legala posibilitatea ca CSM sa fie condus de un presedinte interimar, de ce nu a fost pastrata in lege de catre Catalin Predoiu?

Pe de alta parte, renuntarea lui Predoiu la aceasta dispozitie nu face decat sa confirme, in opinia noastra, ca institutia presedintelui interimar al CSM nu este una legala si constitutionala, oferind dovada suprema in acelasi timp ca mandatul lui Bogdan Mateescu de presedinte interimar al CSM a fost unul nelegal si neconstitutional.

 

Prezentam varianta din iulie a Legii privind Consiliul Superior al Magistraturii referitoare la alegerea presedintelui CSM:

 

„Art.24 - (1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de presedinte, ajutat de un vicepresedinte, alesi de plen, in prezenta a cel putin 15 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, cu votul majoritatii membrilor prezenti, dintre judecatorii si procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an. Mandatul presedintelui nu poate fi reinnoit.

(2) Pentru functia de presedinte si vicepresedinte vor candida un judecator si un procuror desemnati de Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, din randul membrilor sai, in prezenta a cel putin doua treimi din membrii sectiilor, cu votul majoritatii membrilor prezenti.

(3) Candidatii pentru functiile de presedinte, respectiv vicepresedinte isi vor depune candidaturile, insotite de un proiect privind obiectivele urmarite, in sectiile de care apartin.

(4) Sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii vor analiza si dezbate candidaturile depuse si vor desemna candidatii pentru functiile de presedinte si vicepresedinte ale Consiliului Superior al Magistraturii.

(5) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii principale:

a) reprezinta Consiliul Superior al Magistraturii in relatiile interne si internationale;

b) coordoneaza activitatea Consiliului Superior al Magistraturii si repartizeaza lucrarile pentru plen si sectii;

c) prezideaza lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia cazului in care la lucrari participa Presedintele Romaniei;

d) propune plenului masurile necesare pentru ocuparea locurilor devenite vacante, ca urmare a revocarii unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii;

e) semneaza actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;

f) sesizeaza Curtea Constitutionala, in vederea solutionarii conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice;

g) desemneaza membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi consultati pentru elaborarea unor proiecte de acte normative, la propunerea plenului;

h) prezinta, in sedinta publica a plenului, raportul anual asupra activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite instantelor si parchetelor si se da publicitatii.

(6) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii indeplineste orice alte atributii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii si de plen.

(7) In lipsa presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, atributiile prevazute la alin. (5) si (6) se exercita de vicepresedinte.

(8) Alegerile pentru functiile presedinte si de vicepresedinte se organizeaza cu 3 luni inainte de expirarea mandatului.

(9) In caz de vacanta a functiei de presedinte al Consiliului Superior al Magistraturii se aplica procedura pentru alegerea presedintelui prevazuta in prezentul articol. Pana la alegerea unui nou presedinte, interimatul se asigura, prin rotatie, pe o perioada de cate 3 luni, de judecatorii ori, dupa caz, procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care nu au exercitat anterior un mandat de presedinte, in ordinea varstei acestora, incepand cu decanul de varsta.    

(10) In cazul in care, la expirarea mandatului presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, nu a fost ales un nou presedinte, pana la alegerea acestuia potrivit procedurii prevazute in prezentul articol, interimatul se asigura de persoana al carei mandat a expirat, pentru o perioada de 3 luni, iar apoi, prin rotatie, pentru o perioada de cate 3 luni, de judecatorii ori, dupa caz, procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care nu au exercitat anterior un mandat de presedinte, in ordinea varstei acestora, incepand cu decanul de varsta.    

(11) Pe durata interimatului functiei de presedinte, Consiliul Superior al Magistraturii are obligatia de a organiza cel putin lunar alegeri pentru functia vacanta.

(12) Dispozitiile alin. (9)-(11) sunt aplicabile in mod corespunzator in cazul vacantarii functiei de vicepresedinte al Consiliului Superior al Magistraturii”.

 

Prezentam varianta Legii privind Consiliul Superior al Magistraturii referitoare la alegerea presedintelui CSM, adoptata de Guvern:

 

“Art.24 - (1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de presedinte, ajutat de un vicepresedinte, alesi de plen, in prezenta a cel putin 15 membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, cu votul majoritatii membrilor prezenti, dintre judecatorii si procurorii prevazuti la art. 3 lit. a), care fac parte din sectii diferite, pentru un mandat de un an. Mandatul presedintelui nu poate fi reinnoit.
(2) Pentru functia de presedinte si vicepresedinte vor candida un judecator si un procuror desemnati de Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, din randul membrilor sai, in prezenta a cel putin doua treimi din membrii sectiilor, cu votul majoritatii membrilor prezenti.

(3) Candidatii pentru functiile de presedinte, respectiv vicepresedinte isi vor depune candidaturile, insotite de un proiect privind obiectivele urmarite, in sectiile de care apartin.

(4) Sectiile corespunzatoare ale Consiliului Superior al Magistraturii vor analiza si dezbate candidaturile depuse si vor desemna candidatii pentru functiile de presedinte si vicepresedinte ale Consiliului Superior al Magistraturii.

(5) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta Consiliul Superior al Magistraturii in relatiile interne si internationale;

b) coordoneaza activitatea Consiliului Superior al Magistraturii si repartizeaza lucrarile pentru plen si sectii;

c) prezideaza lucrarile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia cazului in care la lucrari participa Presedintele Romaniei;

d) propune plenului masurile necesare pentru ocuparea locurilor devenite vacante, ca urmare a revocarii unor membri ai Consiliului Superior al Magistraturii;

e) semneaza actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;

f) sesizeaza Curtea Constitutionala, in vederea solutionarii conflictelor juridice de natura constitutionala dintre autoritatile publice;

g) desemneaza membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi consultati pentru elaborarea unor proiecte de acte normative, la propunerea plenului;

h) prezinta, in sedinta publica a plenului, raportul anual asupra activitatii Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite instantelor si parchetelor si se da publicitatii.

(6) Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii indeplineste orice alte atributii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii si de plen.

(7) In lipsa presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, atributiile prevazute la alin (5) si (6) se exercita de vicepresedinte.

(8) Alegerile pentru functiile presedinte si de vicepresedinte se organizeaza cu 3 luni inainte de expirarea mandatului.

(9) In caz de vacanta a functiei de presedinte sau de vicepresedinte al Consiliului Superior al Magistraturii se aplica procedura prevazuta in prezentul artic

Comentarii

# DODI date 4 September 2022 16:25 +16

Nu trebuie lăudat PERDOIU pentru că a clarificat ceea ce era... clar. Este doar o ”scăpare” a marelui jurist român Perdoiu, exemplu clasic de pupincurism și desăvâșit servilism, creator al codurilor-șvaițer din România.

# Ioana date 4 September 2022 20:33 +21

Si la puscarie cand se duce aceasta Savarina? Se place ca ii cam place sa incalce legea, in mod repetat, cu recidiva.

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 7.12.2022 – Judecatori noi la Inalta Curte

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva