SCHIMBARI IN NOUL COD - Guvernul Ponta a adoptat o Ordonanta de Urgenta de modificare a Codului de procedura penala, la cinci zile de la intrarea in vigoare. Au fost incluse propunerile ICCJ, CSM si Ministerului Public. Victor Ponta: "Nu era chiar asa de negru Dracul, cum ni-l prezentau nespecialistii - de fapt, sunt Coduri care pot sa functioneze foarte bine"
Guvernul Ponta a modificat printr-o Ordonanta de Urgenta Codul de procedura penala. Premierul Victor Ponta a anuntat miercuri, 5 februarie 2014, la inceputul sedintei de Guvern ca in acesta Ordonanta sunt promovate propunerile transmise de Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public si Inalta Curte de Casatie si Justitie, dar numai acelea care reprezinta problemele absolut urgente din "bucataria interna" a sistemului de justitie. Primul ministru a precizat totodata ca restul modificarilor din Noul Cod de procedura penala vor fi facute prin proiecte de lege, care vor fi supuse dezbaterilor deschise si prin consultarea specialistilor: "Ceea ce este absolut urgent si de "bucatarie interna" a sistemului de justitie, sunt de acord si vom adopta prin ordonanta de urgenta, pentru ca e legat de bucataria lor interna, cum isi organizeaza anumite proceduri de functionare in cadrul sistemului de justitiei. Celelalte subiecte care au facut obiectul dezbaterii publice le facem proiect de lege si Parlamentul, in baza unei dezbateri deschise si prin ascultarea tuturor specialistilor... - care, de altfel, de sâmbata incoace, totusi ne-au aratat ca nu era chiar asa de negru Dracul, cum ni-l prezentau nespecialistii - de fapt, sunt Coduri care pot sa functioneze foarte bine".
La scurt timp dupa sedinta de Guvern, Ministerul Justitiei a emis un comunicat de presa cu privire la actele normative adoptate:
“La propunerea Ministerului Justitiei, Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri, 5 februarie 2014, sase acte normative prin care se vor asigura, pe de o parte, resursele umane, respectiv, un plus de cateva sute de posturi de magistrati si grefieri prin marirea schemelor de personal, degrevarea instantelor de anumite activitati si rationalizarea instantelor cu volum mic de activitate, iar pe de alta, cele legislative:
-proiectul de Ordonanta de urgenta a Guvernului pentru luarea unor masuri de implementare necesare aplicarii Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru implementarea altor acte normative;
-proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala;
-proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila;
-proiectul de Lege privind desfiintarea unor instante judecatoresti si a parchetelor de pe langa acestea;
-proiectul de Hotarare a Guvernului pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei;
-proiect de Hotarare privind stabilirea numarului maxim de posturi pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie.
In materie penala si procesual-penala, modificarile legislative propuse au in vedere necesitatea eliminarii unor inadvertente si clarificarii unor proceduri si fac obiectul a 2 demersuri legislative separate:
-o Ordonanta de Urgenta care opereaza acele modificari indispensabile implementarii noilor Coduri, modificari facute ca urmare a propunerilor inaintate de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie, Ministerul Public si Consiliul Superior al Magistraturii; - Ordonanta de urgenta
-un proiect de Lege continand propuneri formulate de institutiile anterior mentionate, pentru care Executivul a apreciat ca este nevoie de o dezbatere parlamentara de natura a identifica acele solutii care sa inlature eventuale interpretari diferite. - Proiect de lege
Prin proiectul de Hotarare a Guvernului pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, s-a aprobat suplimentarea cu 90 a numarului de posturi de personal auxiliar de specialitate din cadrul instantelor judecatoresti.
In acelasi context al asigurarii punerii in aplicare a noului Cod de procedura penala si al aplicarii in conditii corespunzatoare a noului Cod de procedura civila, numarul de posturi al Inaltei Curti de Casatie si Justitie va fi suplimentat cu 10 de posturi de grefier si doua posturi de magistrat-asistent”.
Modificarea Codului de procedura penala printr-o Ordonanta de Urgenta are loc la cateva zile de la data la care Ministerul Justitiei, condus de Robert Cazanciuc, a lansat in dezbatere publica proiectul de „Ordonanta de urgenta pentru luarea unor masuri de implementare necesare aplicarii Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru implementarea altor acte normative”. Propunerile din repectiva Ordonanta au fost postate pe site-ul Ministerului Justitiei, dupa centralizarea observatiilor cu privire la Codul de procedura penala venite din partea CSM, instante si parchete.
Prezentam in continuare proiectul de OUG lansat in dezbatere publica de Ministerul Justitiei:
ART.1- Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 13 septembrie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1.Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
„Completele de 5 judecatori judeca apelurile impotriva hotararilor pronuntate in prima instanta de Sectia Penala a Inaltei Curti de Casatie si Justitiei, solutioneaza contestatiile impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in prima instanta de Sectia Penala a Inaltei Curti de Casatie si Justitiei, solutioneaza cauzele in materie disciplinara potrivit legii si alte cauze date in competenta lor prin lege."
2.La articolul 31 alin.(1) dupa litera d) se introduce o noua litera, lit.e), cu urmatorul cuprins:
"e)pentru contestatiile impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in prima instanta de curtile de apel si Curtea Militara de Apel, completul de judecata este format din 3 judecatori.”
3.Dupa articolul 31 se introduce un articol nou, art. 311, cu urmatorul cuprins:
„Art. 31/1- Procedura de judecata in camera preliminara se desfasoara de un judecator din completul prevazut la litera a) a alineatului (1) al articolului 31."
4.La articolul 54, dupa alineatul (1/1) se introduce un nou alineat, alin.(1/2), cu urmatorul cuprins:
"(1/2)Contestatiile impotriva incheierilor pronuntate in cursul judecatii in materie penala in prima instanta de judecatorii si tribunale se solutioneaza in complet format dintr-un judecator.”
ART.2-Alineatul (1) al articolului 12 din Legea nr. 508/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.089 din 23 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, va avea urmatorul cuprins:
„(1) Sunt de competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, indiferent de calitatea persoanei:
a) urmatoarele infractiuni, daca savarsirea lor a intrat in scopul unui grup infractional organizat, prevazut de art. 367 alin. (6) din Codul penal:
-infractiunile prevazute la art. 188, art. 189, art.205, art.207, art.212-215, art. 217, art. 249 – 252, art.307,art. 309, art. 310, art. 311, art. 313 daca valorile falsificate sunt dintre cele prevazute la art. 310 si art. 311, art. 314 - 316, art. 325, art.342 - 347, art. 351, art. 360-366, art. 374 din Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare;
-infractiunile prevazute la art. 228, art. 229, art. 232-237, art. 239-242, art. 244, art. 245 - 248, art. 295din Codul penal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca in cauza, indiferent de numarul infractiunilor concurente, s-a produs o paguba materiala mai mare decat echivalentul in lei a sumei de 500 000 euro;
-infractiunea prevazuta de art. 5 din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare;
-infractiunile prevazute de Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare;
-infractiunile prevazute de Legea nr.241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, daca in cauza, indiferent de numarul infractiunilor concurente, s-a produs o paguba materiala mai mare decat echivalentul in Iei a sumei de 500 000 euro;
-infractiunile prevazute de Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare,
-infractiunea prevazuta de art. 155 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) infractiunea prevazuta la art. 367 din Codul penal, daca in scopul grupului infractional intra vreuna dintre infractiunile prevazute la lit. a);
c) infractiunile prevazute la art. 209 - 212, art. 215, art. 217, art. 303, art. 325, art. 360 - 366, art. 374,art. 394 - 412 din Codul penal cu modificarile si completarile ulterioare;
d) infractiunile prevazute de Legea nr. 51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) infractiunile prevazute de Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in siguranta, reglementarea, autorizarea si controlul activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) infractiunile prevazute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) infractiunile prevazute de Legea nr. 535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului, cu modificarile si completarile ulterioare;
h) infractiunile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2006 privind regimul juridic al precursorilor de droguri, aprobata cu modificari prin Legea nr. 186/2007;
i) infractiunile prevazute de Legea nr. 194/2011 privind combaterea operatiunilor cu produse susceptibile de a avea efecte psihoactive, altele decat cele prevazute de acte normative in vigoare;
j) infractiunea de spalare a banilor prevazuta de Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca banii, bunurile si valorile care au facut obiectul spalarii banilor provin din savarsirea infractiunilor date in competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism;
k) infractiunile care au legatura, potrivit art. 43 din Codul de procedura penala, cu cele prevazute la lit. a) - j)."
ART. 3 - Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
1.La articolul 138, dupa alineatul (13) se introduce un alineat nou, alin.(14), cu urmatorul cuprins:
"(14) Metodele speciale de supraveghere sau cercetare se dispun si in cazul in care urmarirea penala este inceputa potrivit art. 305 alin.(1).”
2.Alineatul (12) al articolului 172 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(12) Dupa finalizarea raportului de constatare, cand organul judiciar apreciaza ca este necesara opinia unui expert sau cand concluziile raportului de constatare sunt contestate, se poate dispune efectuarea unei expertize."
3.Alineatele (1) si (2) ale articolului 206, vor avea urmatorul cuprins:
„(1) Impotriva incheierilor prin care instanta dispune, in prima instanta, asupra masurilor preventive inculpatul si procurorul pot formula contestatie, in termen de 48 de ore de la pronuntare sau, dupa caz, de la comunicare. Contestatia se depune la instanta care a pronuntat incheierea atacata si se inainteaza, impreuna cu dosarul cauzei, instantei ierarhic superioare, in termen de 48 de ore de la inregistrare.
(2) Incheierile prin care Inalta Curte de Casatie si Justitie dispune in prima instanta asupra masurilor preventive pot fi contestate la completul competent de la Inalta Curte de Casatie si Justitie.”
4. Articolul 294/1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 294/1. Autorizari sau alte conditii prealabile efectuarii in continuare a urmaririi penale fata de o persoana
„Ori de cate ori este necesara o autorizare sau indeplinirea unei alte conditii prealabile pentru a se dispune efectuarea in continuare a urmaririi penale fata de o anumita persoana, parchetul, odata cu sesizarea institutiei competente, inainteaza un referat intocmit de procuror, care va cuprinde date si informatii cu privire la savarsirea unor fapte prevazute de legea penala de catre persoana cu privire la care se solicita autorizarea sau indeplinirea conditiei prealabile.”
5.Alineatele (1) - (3) ale articolului 305 va avea urmatorul cuprins:
„(1) Cand actul de sesizare indeplineste conditiile prevazute de lege, organul de urmarire penala dispune inceperea urmaririi penale cu privire la fapta savarsita ori a carei savarsire se pregateste, chiar daca autorul este indicat sau cunoscut.”
(2) Inceperea urmarii penale si respectiv continuarea efectuarii urmaririi penale se dispune prin ordonanta care cuprinde, dupa caz, mentiunile prevazute la art. 286 alin.(2) lit.a) - c) si g).
(3) Atunci cand exista probe din care sa rezulte banuiala rezonabila ca o anumita persoana a savarsit fapta pentru care s-a inceput urmarirea penala si nu exista vreunul dintre cazurile prevazute de art. 16 alin.(1), organul de urmarire penala dispune ca urmarirea penala sa se efectueze in continuare fata de aceasta, care dobandeste calitatea de suspect. Masura dispusa de organul de cercetare penala se supune, in termen de 3 zile, confirmarii procurorului care supravegheaza urmarirea penala, organul de cercetare penala fiind obligat sa prezinte acestuia si dosarul cauzei.”
6. Alineatul (1) al articolului 309 va avea urmatorul cuprins:
„(1) Actiunea penala se pune in miscare de procuror, prin ordonanta, in cursul urmaririi penale, cand acesta constata ca exista probe din care rezulta ca o persoana a savarsit o infractiune si nu exista vreunul dintre cazurile de impiedicare prevazute la art. 16 alin.(1).”
7.Litera b) a alineatului (1) al articolului 314 va avea urmatorul cuprins:
„b) renuntarea la urmarirea penala, cand nu exista interes public pentru continuarea urmaririi penale;”
ART. 4 – Dupa articolul 4 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie 2012, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un articol nou, art.4/1 cu urmatorul cuprins:
„Art. 4/1 – (1) In aplicarea dispozitiilor art. 5 din Codul penal, se stabilesc si se aplica, pentru fiecare institutie de drept penal autonoma, dispozitiile mai favorabile din legile penale succesive.
(2) In aplicarea dispozitiilor art. 6 din Codul penal, nu pot fi combinate dispozitiile mai favorabile din legile penale succesive.”
ART. 5 - Legea nr. 252/2013 privind organizarea si functionarea sistemului de probatiune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I nr. 512 din 14 august 2013, se modifica dupa cum urmeaza:
1.La articolul 120, dupa alineatul 3 se introduce un nou alineat, alin.(4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Pana la intrarea in vigoare a actelor normative subsecvente, emise in executarea prezentei legi si a Legii nr. 253/2013 privind executarea pedepselor, a masurilor educative si a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal, se vor aplica prevederile actelor normative existente, in masura in care nu contravin acestora.”
2.Alineatul (3) al articolului 121 va avea urmatorul cuprins:
“(3) Functiile din cadrul Directiei Nationale de Probatiune se salarizeaza prin asimilare cu functiile si salariile de baza prevazute in anexele Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare, aplicabile categoriei de personal din care fac parte persoanele care ocupa functiile respective.”
ART. 6 - La articolul 188 din Legea nr. 254/2013 privind executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal publicata in Monitorul Oficial nr. 514 din 14 august 2013, se introduce un alineat nou, alin.(2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Pana la intrarea in vigoare a actelor normative subsecvente, emise in executarea prezentei legi, se vor aplica prevederile actelor normative existente, in masura in care nu contravin acesteia, tuturor unitatilor penitenciare, centre educative, centre de detentie, centre de retinere si arestare preventiva, precum si in centrele de arestare preventiva.”
ART. 7 – (1) Legea nr.286/2009 privind Cod penal publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 24 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I.
(2) Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 15 iulie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, dupa aprobarea acesteia prin lege, dandu-se textelor o noua numerotare.
ART. 8 – Actele normative prevazute la articolele 1, 2, 5 si 6 vor fi republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii de adoptare a prezentei ordonante de urgenta, dandu-se textelor o noua numerotare.
Adauga comentariu
DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii
Comentarii
# parerea mea
5 February 2014 19:55
+8
# un nene
5 February 2014 20:04
+6
# Radu
5 February 2014 22:55
+2