20 April 2024

"In mintea stramba si lucrul drept se stramba"
- parintele Arsenie BOCA

STELICA A DAT FOC JUSTITIEI – AMR, AJADO si APR condamna decizia noului ministru al Justitiei Stelian Ion de a desfiinta SIIJ, singura institutie nepolitizata din Justitie: "Fixatia acestuia este nu numai evidenta, dar si inadmisibila... Dovedeste intentia vadita de a prelua controlul politic asupra justitiei... O restauratie a perioadei de abuzuri si desconsiderari ale drepturilor omului... CSM a avizat negativ initiativa legislativa ce viza tocmai desfiintarea SIIJ"

Scris de: Elena DUMITRACHE | pdf | print

5 January 2021 13:29
Vizualizari: 8255

Venirea USR-istului Stelian Ion (foto) la conducerea Ministerului Justitiei da foc insasi Justitiei. Judecatorii si procurorii s-au coalizat pentru a reclama la unison dorinta arzatoare a lui Stelian Ion, care in opinia noastra pare mai degraba o punere in executare a unei comenzi, de a desfiinta singura institutie nepolitizata din Justitie. Vorbim despre Sectia pentru investigarea infractiunilor din Justitie pe care noul ministru Stelian Ion a anuntat ca o vrea desfiintata pe motiv ca nu a fost eficienta, nu este si nu va fi.


 

 

Intr-o pozitie transmisa Lumea Justitiei marti, 5 ianuarie 2020, Asociatia Magistratilor din Romania (AMR) condusa de judecatoarea Andreea Ciuca Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului (AJADO) prin judecatoarea Florica Roman si Asociatia Procurorilor din Romania (APR) prin procuroarea Elena Iordache exprima un punct de vedere categoric fata de intentia ministrului de a desfiinta SIIJ, subliniind ca dorinta acestuia este de a prelua controlul politic asupra justitiei, in conditiile in care aceasta Sectie este singura structura de parchet in care clasa politica nu are amestec, nici in numirea procurorului sef si nici a procurorilor din cadrul sectiei. Astfel cum este cunoscut, si cum multi incearca sa omita, dezinformand, numirile in aceasta sectie sunt de competenta stricta a Consiliului Superior al Magistraturii, SIIJ prezinta anual un raport de activitatea in fata Plenului CSM, dispozitiile legale privind procedura de functionare a SIIJ fiind salutate de Comisia de la Venetia.


Cu toate aceastea, criticii SIIJ, printre care se afla si actualul ministru al Justitiei, Stelian Ion, "doresc revenirea la acea perioada de abuzuri si presiuni asupra judecatorilor si procurorilor, prin sacrificarea fara retineri a independentei justitiei", cand SIIJ era un serviciu in cadrul Directiei Nationale Anticoruptie.


In opinia celor trei asociatii profesionale ale magistratilor, obligatia lui Stelian Ion este de a asigura logistica si finantarea necesara pentru ca SIIJ sa functioneze si nu sa initieze demersuri care nu fac decat sa ingreuneze functionarea Sectiei pentru investigarea magistratilor. Din acest motiv, se impune, subliniaza AMR, APR si AJADO ca ministrul Justitiei Stelian Ion sa initieze demersurile pentru ca SIIJ sa functioneze optim, astfel incat anchetele privind magistratii sa nu fie afectate de factorul politic si sa nu poata reprezenta un mijloc de presiune sau santaj asupra acestora.


Redam in continuare comunicatul AMR, APR si AJADO:

"Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului (AJADO) si Asociatia Procurorilor din Romania (APR) denunta intentia ministrului justitiei Stelian Ion de a prelua controlul politic asupra justitiei

Asociatia Magistratilor din Romania (AMR), Asociatia Judecatorilor pentru Apararea Drepturilor Omului (AJADO) si Asociatia Procurorilor din Romania (APR) denunta public atitudinea ministrului justitiei, Stelian Ion, ce continua fixatia celor doi ministri care i-au precedat, pentru desfiintarea Sectiei de Investigare a Infractiunilor din Justitie (SIIJ), situatie ce probeaza, de fapt, dorinta acestora de preluare a controlului asupra justitiei.

In acest sens, pornim de la faptul ca, in prima conferinta de presa ca ministru al justitiei, din data de 31 decembrie 2020, Stelian Ion a prezentat prioritatile mandatului sau.

In primul rand, Stelian Ion s-a laudat, din pozitia de ministru al justitiei, ca Guvernul din care face parte a calcat in picioare votul a peste 6,4 milioane de romani, Constitutia si deciziile Curtii Constitutionale, adoptand o ordonanta de urgenta cu privire la organizarea judiciara, in penultima zi a anului 2020.

A prezentat, apoi, ca principala sa prioritate, desfiintarea SIIJ, sens in care a precizat ca a solicitat din nou avizul CSM pe un proiect de act normativ in acest sens. Fixatia acestuia cu privire la desfiintarea SIIJ este nu numai evidenta, dar si inadmisibila de la nivelul portofoliului de ministrul al justitiei, dat fiind ca, in sedinta din data de 28 mai 2020, Plenul CSM a avizat negativ initiativa legislativa ce viza tocmai desfiintarea SIIJ.

Ministrul Stelian Ion foloseste aceeasi metoda ca predecesorii sai, si anume solicitarea, in mod succesiv, a avizului CSM pe proiecte de legi avand aceeasi tema - desfiintarea SIIJ, pana “ii iese”. Aceasta dovedeste intentia vadita de a prelua controlul politic asupra justitiei, in conditiile in care, in ultimii doi ani, desfiintarea SIIJ a fost singura problema referitor la care instantele si parchetele au fost consultate repetat, iar CSM a dezbatut (si redezbatut) subiectul, celelate problemele esentiale pentru independenta si organizarea justitiei fiind ori abandonate, ori ignorate, prin comparatie cu singura ”cestiune importanta, arzatoare la ordinea zilei”. Vom reveni cu aceste probleme de care depinde activitatea sistemului judiciar, dar care au fost lasate in nelucrare, fata de ”vedeta” declaratiilor si preocuparilor: desfiintarea SIIJ.

Amintim ca nu au trecut nici 6 luni, de la 20 iulie 2020, cand Senatul a respins propunerea legislativa pentru desfiinarea SIIJ, dupa ce Camera Deputatilor o respinsese la 30 iunie 2020, iar, asa cum am aratat, Plenul CSM a dat aviz negativ propunerii legislative la 28 mai 2020.

Ministrul Stelian Ion a precizat in conferinta de presa: “Dimpotriva, aceasta sectie chiar nu a fost eficienta si nu e eficienta si nu va putea fi eficienta asa cum a fost gandita si asa cum a lucrat pana acum. N-as vrea sa ocup toata conferinta cu subiectul asta. Cu siguranta vom face o conferinta referitoare numai la problema sectiei speciale, dar va spun ca ceea ce imi doresc eu este ca unitatile de parchet carora le va reveni competenta sa cerceteze aceste posibile fapte din partea magistratilor sa fie foarte eficiente si sa avem o imagine clara a faptului ca magistratii raspund in fata legii. Stim ca sunt probleme, nu ne putem face ca nu le vedem.”

Ce spune ministrul este ca daca, in opinia sa, SIIJ nu a fost eficienta, se impune, prin urmare, revenirea la competentele anterioare privind cerectarea penala a magistratilor, adica la derapajele inadmisibile ale DNA, care a cercetat penal judecatori si procurori, in anchete dintre care destule au fost lasate sa treneze ani si ani, DNA a trimis in judecata magistrati pentru solutiile pe care le-au adoptat, ori i-a folosit ca martori impotriva propriilor hotarari, limita de la care nu mai exista independenta a justitiei si nici stat de drept.

Reamintim opiniei publice ca SIIJ este singura structura de parchet in care clasa politica nu are amestec, nici in numirea procurorului sef si nici a procurorilor din cadrul sectiei. Numirile in aceasta sectie sunt de competenta stricta a Consiliului Superior al Magistraturii, iar SIIJ prezinta raport anual de activitate in fata Plenului CSM – aceste dispozitii legale fiind, de altfel, salutate de Comisia de la Venetia. Prin urmare, niciun politician nu are vreun cuvant de spus in organizarea si functionarea efectiva a SIIJ.

Cu toate ca SIIJ este in afara controlului politic, potrivit structurii si continutului dispozitiilor legale care o reglementeaza, ministrul actual al justitiei, asemenea celorlati doi anteriori, au pornit un adevarat razboi impotriva acestei sectii, care a mers de la manipulare pana la dezinformare, inclusiv a forurilor europene. In timp ce SIIJ era prezentata ca un instrument in mana politicienilor, de control asupra magistratilor, afirmatie complet aberanta, criticii SIIJ – printre care si actualul ministru, Stelian Ion – ignora abuzurile contra magistratilor comise de DNA, pe care nici nu le amintesc, desi au fost constatate prin Hotararea nr. 225/2019 a Plenului CSM, ca urmare a aspectelor punctuale din Raportul Inspectiei Judiciare, iar unele dintre abuzuri au fost prezentate si dezbatute in spatiul public, dupa pronuntarea hotararilor definitive de achitare. Insa, mai mult decat atat, criticii SIIJ doresc revenirea la acea perioada de abuzuri si presiuni asupra judecatorilor si procurorilor, prin sacrificarea fara retineri a independentei justitiei.

Obligatia Ministrului Justitiei este de a asigura logistica si finantarea necesara pentru ca SIIJ sa functioneze in parametri optimi, fara a bloca, ameninta si presa, in mod constant, aceasta sectie, pentru a-i putea reprosa, apoi, lipsa de eficienta, asa cum s-a intamplat de la crearea SIIJ pana in prezent.

Discutia despre desfiintarea SIIJ poate fi luata in calcul doar daca se are in vedere o alternativa mai buna decat aceasta sectie, care sa garanteze atat tragerea la raspundere a magistratilor ce incalca legea, cat si protejarea independentei acestora. Or, cat timp actualul ministru al justitiei, Stelian Ion, vorbeste pur si simplu despre desfiintarea SIIJ, cu revenirea competentelor de anchetare a magistratilor la vechea formula, acest lucru nu inseamna decat o restauratie a perioadei de abuzuri si desconsiderari ale drepturilor omului, lucru ce este inadmisibil si ar trebui sa fie inacceptabil, atat ca principiu, cat si in mod efectiv, pentru fiecare reprezentant al puterilor in stat.

In concluzie, subscrisele asociatii solicita ministrului justitiei Stelian Ion sa faca demersurile necesare pentru ca SIIJ sa fie functionala, astfel incat acei magistrati care au incalcat legea sa fie trasi la raspundere, dar, in acelasi timp, fara ca anchetele penale sa fie folosite drept mijloace de presiune sau santaj asupra magistratilor".


Comentarii

# M date 5 January 2021 14:23 +37

De unde a mai aparut si asta,astia sunt niste obsedati de SIIJ, el a fost pus ministru cu o conditie pentru desfintarea sectiei, numai ca, ce nu cunoaste el este faptul ca Sectia a fost infintata de un ministru destept, asta a fost conditia pusa de Barna si Iohanis, parerea mea este ca ar trebui cercetati penali toti cei ce vor sa desfinteze Sectia daca nu vin cu argumente clare, cum sa mai lucreze acesti procurori daca ei sunt tot timpul amenintati cu desfintarea. Parerea mea ca sansa ca CSM sa avizeze pozitiv desfintarea sectiei este 0/

# xxx date 5 January 2021 14:33 +33

Demersul neconstituţional de restabilire a competenţelor DNA de cercetare a magistraţilor poate fi stopat de Curtea Constituţională. CCR are ultimul cuvânt înainte de promulgarea unei legi. Cel puţin pentru viitorul apropiat, CCR rămâne paravanul de protecţie al independenţei judecătorilor. Art. 124 alin. (3) din Legea fundamentală: "judecătorii sunt independenţi şi se supun numai legii". Cum vor fi judecătorii independenţi dacă DNA va avea (din nou) atât calitatea de parte în proces, cât şi competenţa de a-l cerceta penal pe judecătorul chemat să soluţioneze cauza? Ce se va întâmpla cu judecătorul care va pronunţa o hotărâre pe care DNA nu o agrează?

# Lita date 5 January 2021 17:00 0

Pentru patriotii romani: https://halturnerradioshow.com/index.php/en/news-page/news-nation/breaking-news-1776-flag-flying-over-white-house-revolution-signal

# Lorenzo de Medici date 5 January 2021 17:29 +15

Ca principiu constituțional, înființarea de instanțe și parchete ”extraordinare” este interzisă. Constituția României permite specializarea judecătorilor și procurorilor, pe diferite domenii de competență, dar nu permite eludarea ei prin înființarea în interiorul instanțelor sau a parchetelor de adevărate structuri autonome, zise instanțe sau parchete ”specializate”, în realitate niște neconstituționale instanțe și parchete ”extraordinare”. În logica corectă a Constituției, nu SIIJ trebuie desființă, pentru că este numai o secție în cadrul PICCJ, supusă controlului ierarhic ca toate celelalte secții, ci DNA și DIICOT, care contrazic principiul unicității Procuraturii (Ministerului Public), prin reglementarea lor sui generis, ca veritabile entități distincte, adevărate ”procuraturi” în cadrul Procuraturii, lipisite de un control veritabil, atât ierahic, cât și din partea CSM, care a născut ”unități de elită” și ”portocale-zdrențe”. Dar, nu contează asta pentru DJ Stelică. Sictir !

# Goargăș date 5 January 2021 19:39 +8

Steliane tată, mă băiatule, te rog să te uiți în oglindă! Știu că ți-e greu, hai, curaj! Și dacă te poți privi în ochi (tu, pe tine, te, ca la gramatică), mergi mai departe! Dar să nu-ți rupi gâtul, juridic și remaniabil vorbind. Offf...ca în B.D.: Ce ți-am cerut Doamne, și ce (podoabe globaliste) ne-ai dat. Blestem de la Dumnezeu, Gogule!

Adauga comentariu

:D :lol: :-) ;-) 8) :-| :-* :oops: :sad: :cry: :o :-? :-x :eek: :zzz :P :roll: :sigh:

DISCLAIMER

Atentie! Postati pe propria raspundere!
Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

EDITORIAL

Vorbe de fumoar

Vorbe de fumoar – 19.04.2024 – Prima victorie in instanta obtinuta de vanatorul de pedofili

+ DETALII

FACEBOOK

Utlimele comentarii
Cele mai citite
LUMEA JUSTITIEI
Arhiva